Příběh s úkoly
"Jak chtěli hrát divadlo" - 1. část a 2. část
Práce s příběhem
- povídejte si s dětmi o příběhu: jaká zvířátka se v něm vyskytovala, co chtěli dělat, jakou pohádku chtěli hrát…
- nechte děti, aby se pokusily sami pohádku převyprávět
- udělejte si malou logopedickou chvilku – procvičme si jazyk jednoduchými cviky:
Cvičení pro jazyk:
Při cvičení jazyka se nesmí hýbat čelistí!!!!! Učíme se pohybovat pouze jazykem.
Jezdí autíčko - vyplázneme jazyk, špičkou jazyka olizujeme dokola na obě strany.
Houpačka - špičkou jazyka olizujeme spodní ret doprava a doleva, jazýček se musí dostat po spodním rtu z jednoho koutku do druhého.
Stěrače stírají -špičkou jazyka olizujeme horní ret doprava a doleva, jazýček se musí dostat po horním rtu z jednoho koutku do druhého.
Bouličky - pusinka je zavřená, jazyk tlačí do tváří, střídavě doprava a doleva.
Opička - pusinka je zavřená, jazyk tlačí do spodního rtu, do prostoru mezi zuby a ret. Totéž lze cvičit i s horním rtem.
Malíř - jazyk směřuje na horní patro, na horním patře provádí pohyb dopředu a dozadu. Jako když malíř natírá strop.
Čertík - jazýček zvedneme k horním zubům a hornímu patru. Kmitáme jazýčkem v rychlejším tempu dopředu a dozadu (blllll).
Koníček - přisajeme jazyk na horní patro, pak jej spustíme dolů, ozve se klapavý zvuk.
Voják - pusinka otevřená, jazýček se postaví za horní zuby, špička se opírá o přední zuby nebo horní patro těsně za zuby. Jazyk musí být narovnaný (jako voják v pozoru).
Cvičení pro rty a tváře:
Pošleme pusinku - rty se našpulí a tlakem se vytvoří "mlaskavý zvuk".
Rozcvička- vyslovujeme samohlásky, při jejich vyslovení se snažíme co nejvíce pohybovat rty.
ááá - ústa jsou hodně otevřená
ééé - rty tvoří široký úsměv
ííí - rty tvoří široký úsměv, u kterého ceníme zuby
óóó - rty jsou našpulené, mají tvar kroužky
úúú - rty jsou našpulené, mají tvar komínku
Bublina - tváře nafoukneme tak, aby byly obě zakulacené. Nafouknutí lze střídat. Nafukujeme střídavě pravou a levou tvář.
Koníček frká - rty jsou volně u sebe, výdechem je rozechvějeme.
Zoubky se" kousnou do rtu" - nastavíme horní ret tak, jako když se vyslovuje hláska "V". Totéž zkoušímeobráceně. Spodní zuby se snaží lehce "kousnout" do horního rtu.
- napodobte si jednotlivá zvířátka – zvuky, charakteristický pohyb, chování
- v příběhu je část, kde jsou vyjmenovaná některá zvířata ze statku, ve tvaru samec x samice – zopakujte si s dětmi tyto zvířata a děti vždy doplňují samici nebo samce (např. kráva a býk)
- zazpívejte si s dětmi nějakou písničku, kde se vyskytuje některé zvíře z příběhu (kůň –,,Já mám koně“, hodně zvířat se objevuje
v písničce ,,Když jsem já sloužil“).